Welcome to Maria Camelya Blog. Feel free to place order by sms 0196717809's...

Leave your URL,I'll visit soon :D

Followers

Produk Terkini

Barang2 y ade bulan November ni..yeyyyy...,siapa y mencari2 nk beli dkt mana,boleh pmsy 0196717809

* ABP26 PURPLE
* ABP26 FOR WOMEN
* AMIRNA TABLET
* ALPHA LIPID SDII
* AL RAZI SERUM
* AL-RAZI SOAP
* AURAWHITE AURASHINE
* AURAWHITE AURASLIM SHAKE
* AURAWHITE 900,000MG
* AURAWHITE STEMCELL
* AURAWHITE BUBBLY
* AURAMEN TURBO COLLAGEN
* AMYERA FLAWLESS SKINCARE

* BLACKHEAD SERUM
* BABIES BLINK BIASA
* BABIES BLINK LIMITED
* BABIES BLINK 5 IN 1
* BABIES BLINK 7 DAYS WHITENING 1 SET
* BABIES BLINK 7 DAYS WHITENING (LOOSE)
* BELLA SINUS
* BEST SLIM
* BVR COLLAGEN
* BVR SCRUB
* BELLEZA
* BLV PINKY FOUNDATION
* BABY MOLLY FOUNDATION

* CLEAN AND SMOOTH HAIR REMOVER
* CHRISZEN KOD 01, 02 DAN 03
* COLLAGEN PLUS VIT E SET

* DNARS SET NORMAL & JERAWAT
* DNARS TONER COLLAGEN
* DNARS TONER TREATMENT
* DNARS BODY SOAP
* DNARS SABUN NORMAL/JERAGAT
* DNARS SABUN COLLAGEN
* DNARS MAGIC DAY CREAM/JERAGAT
* DNARS MAGIC DAY CREAM JERAWAT
* DOUBLE STEMCELL
* DTRIM

* EGG MASK
* EZYSLIM
* FEELVOGUE
* FELINNA CMC 60 CAPLSULES
* FLORAL MASK

* GLUTACELL
* GARNICIA BURNER

* HARUM MALAM
* HIGH BEAM
* HEIGHT UP
* HIGH WAIST PANTIES

* INAYAH BOOSTER
* IZEARA 6 INC SERUM
* IBU PUTIH COLLAGEN DRINK
* IBU PUTIH KRIM NINASKINCARE
* IBU PUTIH OXYGEN WHITE SET NINASKINCARE (IPOW)
* IBU PUTIH JANNA LAWWA

* KCOLLY SWEET 17
* KWHITE 38
* KAWAII COLLAGEN + FREE PILL

* LADY SECRET BUST UP + FREE SHAKER
* LIPSTIK COLLAGEN DHERBS
* LAROME

* MAIXARA C-SENTIAL HA
* MIRACLE SLIMMING
* MYMI WONDERPATCH (PERUT)
* MYMI WONDERPATCH (KAKI)
* MELISSA BEAUTY AURA BABIES SAKURA (ORANGE/BLACKCURRANT)

* NOUR AIN 3 IN 1
* NOUR AIN 4 IN 1 (SET EXCLUSIVE)
* NOUR AIN FACIAL TONER
* NOUR AIN SERUM
* NOUR AIN SOAP

* OPA SNOWCLASSIC
* OVISPA
* OXYGEN CELL CREAM

* PUTIH COLLAGEN DARA ANGGUN
* PEARL WHITE JAMU JELITA
* PERLA COFFEE
* PERLA CHOC
* PERLA JUICE
* PERLA DUST

* ROYAL SLIM
* ROYAL DETOX PLATINUM
* RADIANCE SIGNATURE
* RELIAN MASCARA

* SABUN ALPHA ARBUTIN
* SERUM ARBUTIN
* SABUN ARGAN SECRETLEAF
* SABUN SUSU BERAS KBROTHER
* SABUN MARINE ESSENCE
* SATIN SKINZ
* SNE KAPSUL
* SNE BEAUTSKIN
* SELFIE SKINCARE
* SURE KENCANG
* SHEISHEIDO MASK BLACK & WHITE

* TREENEA

* WONDERGLOW GOLD (OUT OF STOCK)
* WIS PUTIH SKINCARE
* WIS PUTIH SIMEN SERUM
* WIRA MALAM

* VARIABLE Y
* VGRIP
* VENE LOSYEN

* ZOFEA BEAUTY

#sayajual

Korang dah bertunang lah sebenarnya...

Percaya atau x, kita boleh ber”tunang” tanpa sedar?? Yup, kita boleh bertunang tanpa kita sedar, bila seorang lelaki, berhasrat untuk mengambil seorang perempuan untuk dijadikan isteri. Eh, itu memang normal bukan? Tapi, yang anda mungkin x tahu, anda sebenarnya sudah bertunang bila situasi seperti berikut berlaku:

Lelaki menyatakan hasrat ingin menjadikan perempuan itu isterinya, dan perempuan itu bersetuju. Adakah dikira telah bertunang? Padahal tidak ada ibu bapa perempuan tersebut.

Pinang dari segi hukum fiqah, bererti pihak lelaki menyatakan hasrat berkahwin pada pihak perempuan. Itu dipanggil pinang. Bila perempuan menjawab setuju, maka jadilah perempuan itu tunang laki tersebut.

Situasi yang dianggap pinangan:


"Aku nak jadikan kamu sebagai isteriku"

"Kahwinlah dengan kita bila2"

Bila si perempuan bersetuju, dia akan jadi tunang. Sama ada bercakap dalam telefon, tetap dah jadi tunang.

Contoh:
"lelaki sebut dalam telefon, "I nak jadikan u isteri I lah"
Perempuan tersebut jawab, I sukalah, I setujulah, oraitt I’m fine, oklah, I redha atau apa2 yang menunjukkan dia suka dengan “pinangan” lelaki tersebut, maka ia sudah dianggap bertunang.

Jadi, bila dia dah jadi tunang orang tanpa sedar, bila ada lelaki yang meminang, hukumnya haram.




Kita orang melayu time nak tunang duk bawang rombongan 1 bas, bawak barang2 pinangan, itu sebenarnya adalah ADAT bukan dari segi hukum Islam. Dari segi hukum Islam, dah jatuh hukum tunang.

Persoalan ialah bila Ibu bapa xde. Mengikut hukum syarak, kalau perempuan itu sudah diizin pada syarak. Sebagai contoh, perempuan yang cerdik, yang baligh, yang blh berfikir, etc dia sudah dianggap bertunang.

Bila perempuan tu x menepati hukum syarak tersebut, contoh seperti x baligh lagi(baru darjah 3 mungkin), perempuan tu bodoh(x boleh berfikir), gila, dan sebagainya, makanya wali diperlukan untuk jawab “pinangan” tersebut.

Haaa, adakah anda ternganga bila tiba2 tau anda sudah menjadi tunangan orang tanpa sedar?? Haaa, ayokkk, x tau. Hehehe